Luna Beach Run,  de laatste tips voor zondag.

07-06-2017

Luna Beach Run,  de laatste tips voor zondag.

Aanstaande zondag is het alweer zover. Het prachtige park van Luna zal het toneel zijn van rennende Heerhugowaarders in alle leeftijdscategorieën. Graag geef ik je een paar laatste tips om optimaal voorbereid aan de start te verschijnen.

Oefen lastige stukjes, de heuvel en de brug

Waarschijnlijk heb je al vaker hardgelopen in het park van Luna maar misschien niet de hele route. Er zijn een paar stukken in het parcours die handig zijn als je ze van te voren even geoefend hebt.

Als het startschot geklonken heeft ga je direct de heuvel op richting de windmolen. Zorg voor een goede warming-up en ga niet meteen keihard omhoog. Ik vind het zelf altijd fijn om licht naar voren te buigen en iets meer op mijn voorvoeten te lopen. Als je nog tijd hebt voor zondag probeer dan even uit wat voor jou de meest prettige houding is. Om te oefenen kun je ook de trappen gebruiken. Tussen je hardlooprondje door een paar keer omhoog en omlaag dribbelen is super goed voor je beenspieren, longen en hart. Natuurlijk is er ook nog de gevreesde brug met witte spijlen. Je denkt dat het niet zo’n steile klim is maar dat valt vies tegen. Bij het afdalen van de brug verkort ik mijn pas en verhoog het loopritme. Hoe vaker je de brug op en af gaat hoe lekkerder het loopt, alles went.

Drink voldoende

Na al die wind en regen van de afgelopen dagen, zou je het mooie weer dat we al gehad hebben bijna vergeten.  Zondag zijn de weersvoorspellingen prima. Droog en zonnig, heerlijk loopweer. Zorg ervoor dat je op tijd ontbijt en eet kort voor de start niks meer. Belangrijk is dat je voldoende water drinkt. En mocht je het zondag na de run heel warm hebben, kun je altijd na de finish een heerlijk verfrissende duik in het meer nemen.

Loop een stukje op het strand

De finish van zowel de 5 als de 10 kilometer is op het strand van Luna. Lopen op zand is totaal anders dan op een verharde ondergrond. Het is echt even wennen als je nooit op zand gelopen hebt. Handig is om zo dicht mogelijk bij het water te lopen, daar is het zand steviger en dat loopt prettiger dan het droge mulle zand. Kijk wel goed uit voor de kuilen en oneffenheden want het is niet de bedoeling om op het einde van deze run een blessure op te lopen. Lopen op zand is een extra belasting voor je kuiten. Als je gaat oefenen op het strand pas je tempo dan aan om je lijf rustig aan de andere ondergrond te laten wennen.

Train je spieren

Naast het hardlopen is het goed om ook krachtoefeningen te doen om je lijf sterker te maken. Ik heb een leuke 7 minuten durende workout gevonden die je zo vaak kunt doen als je wilt. De oefeningen zijn speciaal voor hardlopers . Als je de oefeningen een paar keer gedaan hebt merk je dat het steeds makkelijker gaat en dat je echt sterker wordt.

Houd het park schoon

Het park van Luna is wonderschoon. Op mooie zonnige dagen geniet jong en oud van het natuurgebied. Moeders met kleine kinderen spelend in het water en het zand. In de avond hele families die gezellig de bbq aansteken. Groepjes jongeren die chillen en muziek maken. Het voelt als vakantie, iedereen is vrolijk en blij.

Helaas is de volgende ochtend dat gevoel bij mij helemaal weg. Ik ren vaak vroeg  op de dag een rondje en schrik elke keer weer van de enorme rommel die achtergelaten wordt. Veel blikjes, papier, chipszakken en het ergste een met glas bezaaid fietspad en grasveld.

Als iedereen nu lekker blijft genieten bij Luna en daarna zijn spullen opruimt dan hebben we met z’n allen nog heel lang plezier van ons prachtige park.

Succes met de laatste voorbereidingen. Geef je nog snel even op als je dat niet gedaan hebt en tot zondag! 

>>Luna Beach Run,  de laatste tips voor zondag.